مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات

مطالب مرتبط 

کلیدواژه‌ها 

    متأسفیم ، برچسب وارد شده شما معتبر نیست!

پربیننده‌ترین‌ها 

پربحث‌ترین‌ها 

چرا پول بیت المال را خرج زیارت اربعین می کنید؟!

زمان مطالعه: 4 دقیقه
نویسنده: وبوتو
دسته‌بندی:
تاریخ:۱۴۰۲/۰۶/۱۲
l
pasokh.dreamphysics.ir/110002112
کپی شد!

موضوع عام: پیاده‌روی اربعین

موضوع خاص: کمک‌های دولتی به زائران

شبهه‌کننده: مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی

منبع شبهه: اینترنشنال

هدف‌های احتمالی: ایجاد بدبینی نسبت به نظام اسلامی، ایجاد جنگ مذهبی، تحریک احساسات مردم علیه نظام

متن شبهه:

«هیچ حکومتی نمی‌تواند سرمایه‌های ملی را جای دیگری هزینه کند.برای کشوری که مردم خودش دارو پیدا نمی‌کنند و نیازمند است، آیا درست است که این همه هزینه برای یک مراسم مذهبی شود؟

هزاران میلیارد برای یک مراسم مذهبی از بیت‌المال مردم محتاج ایران هزینه می‌شود. عقل هم چیز خوبی است، شما اول جیب ایرانی‌ها را پر از پول کنید و بعد گلایه کنید که چرا اولاد نمی‌آورند. مردم برای سیر کردن شکم خودشان گرفتارند.

پاسخ اجمالی:

۱. جناب مولوی شما اگر صادقانه برای مردم ایران، به خصوص قشر مستضعف، دلسوزی می‌کنید، چرا خودتان مسجدی مانند کاخ فراعنه ساخته‌اید؟! اسکورت گرانقیمت و دفتر تجملی به راه انداخته اید؟! آیا وقتی بر سفره‌های پراز غذاهای زنگارنگ و گرانقیمیت می‌نشیندید هم به فکر فقرا و نیازمندان هستید؟! فردی که برای اقشار ناتوان صادقانه دلسوزی می کند، ابتدا در عمل و منش خود آن را نشان می‌دهد؛ نه اینکه در سخن چیزی بگوید و در عمل خلاف آن را انجام دهد.

۲. جمهوری اسلامی ایران نظامی مردمی است و نیازها و خواسته‌های مشروع و قانونی همه اقشار مردم توجه دارد. کارهای رفاهی و عمرانی بسیار زیادی در کشور انجام گرفته و در حال انجام است. دولت همانگونه که به زائران کربلا و نجف توجه دارد و بنا به وظیفه ذاتی خود، زیرساخت‌های لازم را برای رفاه زائران فراهم می‌کند، در حال ساخت عظیم‌ترین آزادراه کشور از تهران به شمال است، که معمولا اقشار کم‌تر مذهبی از آن استفاده می‌کنند. وانگهی! اعتباراتی که در رسانه‌ها به عنوان کمک به مزاسم اربعین اعلام می‌شود، بیش‌تر جنبه زیرساختی دارد که همه مردم در همه روزهای سال از آن بهره‌مند می‌شوند.

۳. نکته دیگر اینکه مگر مسافران کربلا در ایام اربعین، بخشی از مردم ایران نیستند؟! هزینه‌هایی که برای ساخت مراکز رفاهی و تفریحی در شهرهای کشور مصرف شده، هزاران برابر هزینه‌های اختصاص یافته به اربعین است. همانگونه که بسیاری از مردم خود را نیازمند تفریح و شادی می‌بینند و برای آنان پارک، فضای سبز و غیره ساخته می‌شود، بخشی بزرگی از مردم هم علاقه‌مند به مسائل معنوی و زیارت قبور مطهر خاندان پیامبرند و دولت اسلامی موظف است به نیاز آنان توجه کند. 

۴. مراسم اربعین برای احترام به خاندان پیامبر و تأسی به رفتار یکی از صحابه عظیم الشان آن حضرت، یعنی جابر بن عبدالله انصاری است. مگر اهل سنت، عمل صحابه را حجت نمی‌دانند یا اهل بیت پیامبر برای آن‌ها قداستی ندارند؟! آیا حکومت اسلامی درباره تقویت دینداری و تقویت تعلق خاطر مردم به شعائر دینی وظیفه‌ای ندارد؟! یقینا دولت اسلامی وظیفه دارد که برای تأمین نیازهای مادی و معنوی مردم تلاش کند و نمی تواند به بهانه برخی از کمبو‌دهای مادی، از مسائل معنوی و دینی چشم‌پوشی کرد: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» (حج: ۴۱)

۵. نتیجه سخنان شما جنگ مذهبی و فتنه سیاسی و بی ثباتی کشور است. سیاه‌نمایی و تحریک عواطف برادارن اهل سنت علیه برادارن شیعه و دولت اسلامی، گناه بزرگی است. اگر فرد صادقی هستید لطفاً گزارش فعالیت‌های مثبتی که برای رفع فقر و محرومیت از مردم استان سیستان و بلوچستان انجام داده‌اید را منتشر کنید. کاستی‌ها و سؤمدیریت در کشور وجود دارد و مسؤولان ارشد با تلاش شبانه‌روزی در حال رفع کاستی‌ها و بهبود شرایط مادی مردم هستند. سفیدنمایی دشمنان دین و سیاه‌نمایی دولت اسلامی و مردم مسلمان، خدمت تمام عیار به دشمنان اسلام است. تحریک عواطف مردم، جز ناامن‌سازی کشور نتیجه‌ای ندارد و دود آن هم به چشم مردمی می‌رود که به حمایت از آنان تظاهر می‌کنید.

۶. جمهوری اسلامی ایران باوجود دشمنی‌های مداوم کشورهای استکباری و در شرایط سخت تحریم‌های جنایت‌بار غرب علیه ملت ایران، شرایط مناسبی را برای همه اقشار ایجاد کرده است. بحمدالله و المنه امروز اکثر مردم ایران با عزت و در شرایطی به مراتب بهتر از بسیاری از مردم دیگر کشورهای اسلامی زندگی و غیراسلامی زندگی می‌کنند. چشم‌بستن بر خدمات و نقطعه‌های قوت نظام اسلامی و بزرگ‌کردن نقطه ضعف‌ها و کاستی‌ها به سود مردم و کشور نیست. هرقطره خونی که با سخنان تحریک‌آمیز شما بر زمین ریخته شود، در دنیا و قیامت مسؤول خواهید بود. بنابر مبانی اهل سنت حتی اگر حاکم مسلمانان گناهان کبیره هم مرتکب شود و فسق و فجور هم داشته باشد، نباید از اطاعت او سرباز زد، چه رسد به رهبری که همه وجودش وقف اسلام و خدمت به دین و تلاش برای گشترس فرهنگ اسلامی است. لااقل تلاش کنید با مواضع خودتان مبانی فقهی و کلامی اهل‌سنت را بی‌اعتبار نکیند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط